Litt om oss
Hver dag har vi et pedagogisk opplegg som tilpasses barnas alder, hvor vi blant annet har sang/ bevegelse, tall/telling, lek/trylling, form/farge, dager/mnd, været/årstidene og begrepslære.
Vi har enkel engelsk, filosofi, matematikk og norsk, barna skal bli kjent med bokstaver og tall (lyder/mengder). Vi har samtaler og øver barna på å vente på tur. Det blir gitt beskjeder, tatt opp ting og temaer (også barnas ønsker), og vi forbereder barna på hva som skal skje senere eller en annen dag. Barna får være med å bestemme, delta og fortelle. Sosial kompetanse og empati-trening er også sentralt her. Vi benytter Rammeplanen som arbeidsverktøy og jobber aktivt med de ulike fagområdene. |
Vi har plass til 30 barn.
Barnehagen er delt inn i 2 grupper, Solstråle og Stjerneskudd. Kjernetid er ifra klokken 09:00 - 14:00. Vi har åpent i 11 måneder i året, stengt i juli. |
Omgitt av vakker natur
Vi har et egnet turområde i nærheten av barnehagen. Turene for de minste barna bør ikke være for lange, for det er viktig at barna har tid til her og nå opplevelser, til å utforske og undre seg, og gjøre nye erfaringer.
Målet for turene er å gi barna mange og forskjellige sanseerfaringer, styrke selvtilliten og øke de motoriske ferdighetene. Barna skal få bruke alle sansene og bli kjent med de fire årstidene.
Målet for turene er å gi barna mange og forskjellige sanseerfaringer, styrke selvtilliten og øke de motoriske ferdighetene. Barna skal få bruke alle sansene og bli kjent med de fire årstidene.
Om våren pleier vi å dra på lengre dagsturer til for eksempel til Holt landbruksskole, gårdsbesøk på Tveite, togtur o.l..
Tilvenning:
Nøkkelen til en god tilvenning er en tilvenning som skjer på barnets premisser i tett samarbeid med foreldre og barnehagepersonalet. Underveis i tilvenningen ser vi hvem barnet knytter seg mest til, den barnet føler seg tryggest på blir barnets "primærkontakt". Det at barnet ha en voksen som det føler seg ekstra trygge på i starten kan være en god støtte. Noen barn finner seg til rette fort, mens andre trenger lengre tid. Vi tilpasser rutiner og organiserer tid, og rom slik at barnet blir kjent og skaper gode relasjoner til både personalet og andre barn.
Det å danne trygge og gode relasjoner har en betydningsfull innvirkning på barnas psykiske helse, og er med å legge grunnlaget for barnas videre emosjonelle, sosial og kognitive utvikling. Når vi voksne skal etablere en god og trygg tilknytning til barna, er man avhengig av å forstå innenfra. Et verktøy vi bruker for å forstå, og møte barnas behov er trygghetssirkelen:
Det å danne trygge og gode relasjoner har en betydningsfull innvirkning på barnas psykiske helse, og er med å legge grunnlaget for barnas videre emosjonelle, sosial og kognitive utvikling. Når vi voksne skal etablere en god og trygg tilknytning til barna, er man avhengig av å forstå innenfra. Et verktøy vi bruker for å forstå, og møte barnas behov er trygghetssirkelen:
Førskoletilbud:
Barna i Lindebakken får 1-2 timers tilbud i uka med førskole fra oktober til mai. Dette er en forberedelse til skolestart. Barna skal leke med språket, bokstaver, rim/regler. De skal bli språkbevisste og øve på god muntlig fremstilling.
I matematikken skal vi leke med tall, mengder, rom/ form, forsøke å gi tallforståelse og se sammenheng mellom symbol og mengde. Vi skal trene konsentrasjon, begreper og finmotorikk. Hver vår reiser førskolebarna til Kristiansand og overnatter i Kardemommeby! En spennende reise som bygger selvtillit og markerer at man er blitt stor, og klar for å begynne på skolen. |
Tradisjoner
- Lucia: 13. desember går barna i Lucia- tog. Vi baker lussekatter.
- Advent: Fra midten av november og i desember har vi juleverksted. Målet er ikke at alle skal lage alt, men at alle får laget noen julegaver tilpasset alderen. Fra 1. desember vil vi hver dag ha samling med julesanger, julefortellinger og åpning av adventskalender. I adventskalenderen vil det være nye leker/ ting til barnehagen. Vi vil bake julekaker med barna, og arrangerer en nissefest i desember, der barna får besøk av julenissen.
- Karneval: I februar vil vi ha karneval i barnehagen. Vi kler oss ut og slår katta ut av sekken.
- Påske: Påsken vil bli markert med påskefortellinger og sanger som hører påsken til. Vi vil ha ulike påskeaktiviteter. Vi avslutter med påskelunsj.
- Sommerfest: Barnehageåret avsluttes med en sommerfest for barn, foreldre og personalet i juni.
Vi jobber for at barna skal ha det
trygt og godt
Vi vil at barnas hverdag skal være preget av lek og læring sammen med gode venner i et trygt og godt miljø.
- Vi vil tilrettelegge for språklig stimuli.
- Vi vil tilrettelegge for tall, rom og form.
Voksne skal være lyttende og anerkjenne barna for det dem utrykker verbalt og non verbalt.
- Vi vil tilrettelegge for språklig stimuli.
- Vi vil tilrettelegge for tall, rom og form.
Voksne skal være lyttende og anerkjenne barna for det dem utrykker verbalt og non verbalt.